کارنامک

کارنامک

انیمیشنهای آموزشی - نرم افزار
کارنامک

کارنامک

انیمیشنهای آموزشی - نرم افزار

سیستم عامل داس در آندروید

سیستم عامل MS-DOS از سال 1359 توسط شرکت مایکروسافت منتشر شد و توسعه آن تا سال 1378 ادامه یافت . نرم افزارهای زیادی تحت سیستم عامل DOS  در این سالها و حتی سالهای بعد از  آن تولید شدند.   این  نرم افزارها در کامپیوترها و لب تاپ ها تحت سیستم عاملهای ویندوز 3 تا XP اجرا میشوند .  با ساخت نرم افزار Dos Box در ویندوز 7 و 8 نیز نرم افزارهای تحت dos قابل اجرا شدند . اکنون سایت dosbox  دو نرم افزار جدید بنامهای Adosbox و  Dos Box Turbo برای اجرای نرم افزارهای  تحت dos در سیستم  عامل  آندروید   ارائه داده است.

در این وبلاگ نصب  DosBox Turbo به همراه فولدری بنام KARNAMAK

 که حاوی 30 نرم افزار تحت Dos است برای دانلود و آموزش و استفاده گذاشته شده است 

مراحل نصب و اجرا

1- فایل DosBox-Turbo-2-1-2.apk را دانلود نموده و در دستگاه اندروید خود نصب کنید.


دریافت فایل DosBox-Turbo-2-1-2.apk 


          

2- پوشه KARNAMAK را دانلود نموده و پس از باز کردن از حالت  فشردگی که با WinRar ایجاد شده است پوشه   KARNAMAK  در دستگاه اندروید خود در sdcard آن کپی  کنید.

دریافت فایل KARNAMAK  

3- در صورت استفاده از صفحه کلید اکسترنال فایل کمکی و مدیریتی External Keyboard Helper Pro را دانلود نموده و در دستگاه اندروید خود نصب کنید.


دریافت فایل External Keyboard Helper Pro 

        

 DosBox-Turbo  پس از نصب  /mnt/sdcard  تبلت شما را بعنوان درایو مجازی به خود اختصاص میدهد . بهتر است که با  اضافه نمودن فولدر karnamak به انتهای این فرمان در بخش تنظیمات  منو  Autoexec  آن را درایو مجازی کنید تا در هنگام استفاده از نرم افزارهای مدیریتی تحت داس همچون NC یا VC ِیا DN فایلهای اندرویدی شما در دسترس نباشد چرا که  با کپی یا انتقال فایلهای ویندوزی و اندرویدی به این فایلها صدمه ای وارد نشود . توضیح اینکه در سیستم عامل داس اسم فایل هشت کاراکتر و پسوند فایل سه کاراکتر بیشتر نمیتواند باشد . و اگر فایلی ویندوزی یا اندرویدی را  که نام فایل آن بیشتر از هشت کارکتر باشد با آن کپی یا انتقال دهید نام آن طبق مثال زیر تغییر میکند.

widevinecdmadapter.dll اگر تحت داس کپی شود به widevin~.dll تبدیل میشود .

اگر میخواهید با اجرای DosBox Turbo مستقیما برنامه مثلا VC اجرا شود در منو  Autoexec فرامین آن را اضافه کنید. VC نام برنامه ای برای مدیریت فایلها و پوشه ها در داس است که ظاهر آن شبیه نرم افزار NC با این تفاوت که VC شامل دو فایل ولی NC از 92 فایل تشکیل شده است. ومسلما NC دارای توانایی های بیشتری است.

فرمانهای Autoexec

 انیمیشن راهنمای تصویری

 در فایل راهنمای تصویری جزئیات  کاملی در خصوص نصب و اجرا  داده شده است . بهتر است  از فایل راهنما اجرا در ویندوز استفاده کنید چرا که هم حجم کمتری دارد و هم کیفیت تصویر بسیار بهتری نسبت به mp4 دارد.


دانلود فایل راهنمای تصویری با فرمت EXE برای اجرا در ویندوز      


دانلود فایل راهنمای تصویری با فرمت MP4 برای اجرا در اندروید     

برای فارسی نویسی در برنامه های تحت داس لازم است از صفحه کلید اکسترنال (فیزیکی ) استفاده شود چرا که حروف فارسی در صفحه کلیدهای مجازی از کد چهار رقمی استفاده میکند که داس کد چهار رقمی را نمیشناسد . اما حروف انگلیسی که دارای کد اسکی سه رقمی هستند  داس با تبدیل آنها به کدهای اسکی سه رقمی فارسی فرامین صفحه کلید را دریافت میکند .  و چون در صفحه کلیدهای مجازی تا به امروز بر خلاف صفحه کلیدهای فیزیکی در کنار حروف انگلیسی  حروف فارسی ندارد لذا تایپ متون بسیار دشوار و وقت گیر خواهد بود.

حال اگر صرفا فقط بخواهید از نرم افزارهای انگلیسی تحت داس با صفحه کلید مجازی استفاده کنید باید صفحه کلید مجازی که دارای کلیدهای جهت نما و ALt- Ctrl _ Tab - Shift- Esc - Insert  و کلیدهای تابعی F1 تا F12  را داشته باشد در آندروید خود نصب کنید چرا که برنامه های داس با این کلیدها قابل اجراست . اما در صفحه کلید اکسترنال یا فیزیکی همچنانکه میدانید این کلیدهایی که گفته شد موجود است و با نصب  External  keyboard Helper Pro   میتوان استفاده بهینه از صفحه کلید جانبی متصل شده به تبلت کرد.

این برنامه در تبلت چینی HBA  مدل H202 با سیستم عامل آندروید 4.2.2  نصب و تست شده و برنامه ها بخوبی اجرا میشوند .

پوشه کارنامک شامل 30 نرم افزار تحت داس است که نرم افزارها عبارتند از:

 برنامه نویسی کیوبیسیک نسخه 4.5 و نسخه 7  - روانشناسی رنگها - دیکشنری انگلیسی به فارسی - ویراستار E- ویراستار EDIT- برنامه نویسی بانک اطلاعاتی فاکس پرو -دیوان حافظ - نقشه ایران - نرم افزارهای مهرمند وبلاگ کارنامک ( شامل 4036 فرمت و پسوند فایل - مشابه یاب و مشخصات 2982 ترانزیستور - ماشین حساب نواردار - دفتر تلفن و نشانی - نرم افزار پرسنلی - محاسبه چاقی و لاغری - نرم افزار سنجشگر ) - دیوان مولوی - نرم افزار مدیریت فولدر و فایلها NC - نرم افزار مدیریت فولدر و فایلها VC- نرم افزار مدیریت فولدر و فایلها DN - آموزش برنامه نویسی پاسکال - اطلس جهان - ویراستار PE2 - قرآن مجید - نرم افزار فشرده سازی RAR - برنامه نویسی توربو سی - برنامه نویسی ویژوال بیسیک - ساعت دیجیتالی - ویراستار WORD فارسی - گلچینی از شعر شاعران .

برای دانشجویان و کارآموزان و کاربران گرامی که با نرم افزار پرسنلی مهرمند امور حقوق و دستمزد را کار میکنند . نسخه 2.0 در پوشه نرم افزارهای مهرمند پوشه KARNAMAK گذاشته شده است.

اگر برنامه نرم افزار پرسنلی مهرمند را قبلا نصب کرده اید و برنامه دارای اطلاعات پرسنلی و فایلهای محاسباتی و مکاتباتی میباشد در صورت نصب مجدد برنامه کلیه اطلاعات پاک خواهد شد , اما با نصب و اجرای فایل آپدیت فایلهای اطلاعاتی برنامه پاک نشده و فقظ فایلهای اجرایی جدید جایگزین خواهد شد. لذا با توجه به اصلاحاتی که در برنامه انجام گرفته و انجام خواهد شد برای بروز رسانی  فایل آپدیت زیر را دانلود و نصب کنید.

    دانلود فایل آپدیت نرم افزار پرسنلی مهرمند نسخه 2.2