کارنامک

کارنامک

انیمیشنهای آموزشی - نرم افزار
کارنامک

کارنامک

انیمیشنهای آموزشی - نرم افزار

کارگاه Qbasic

نکته 

اول باید دوچرخه سواری یاد گرفت بعد سوار موتورسیکلت معمولی شد و پس از  مدتی راندن موتورسیکلت معمولی میتوان  موتور تریل را هم در کوهستانها راند.بطور یقین بدون طی کردن این مراتب, راندن موتور تریل از روز اول , حرکت آن  بیشتر از چند متری طول نخواهد کشید.

برای یادگیری زبان برنامه نویسی  سطح بالاهای  امروزی  هم  یادگیری اصول اولیه و درک مفاهیم دستورات  برنامه های برنامه نویسی سطح پایین تر ضروریست . Qbasic یک زبان برنامه نویسی بسیار ساده است که توسط شرکت مایکروسافت در سال 1991 برای محیط سیستم عاملهای  Ms-Dos  ارائه گردیده است . کار با Qbasic  به دلیل اعلام  صحیح بودن تایپ دستورات بصورت خط به خط  وهمچنین  اعلام  محل  نسبتا دقیق  خطاها  در هر خط از برنامه موجب محبوبیت  این زبان شده بود.

برنامه های نوشته شده در Qbasic  در فایلهایی با پسوند Bas  ذخیره میشود . که میتوان این فایلها را در محیط Qbasic  با زدن کلید F5  ( تفسیر)  اجرا کرد یا آن را بصورت یک فایل اجرایی مستقل exe (کامپایل ) خارج از محیط  Qbasic  اجرا کرد.


کیوبیسیک نسخه  1.1 فارسی کارنامک

نرم افزار کیوبیسیک نسخه  1.1 فارسی کارنامک در یک مجموعه نرم افزاری ,  بشکلی  طراحی شده است که مبتدیان و دانش آموزان و علاقمندان به یادگیری زبان برنامه نویسی , بسهولت با آن کارکرده و مفاهیم و اصول اولیه برنامه نویسی را بسرعت فرا گرفته تا با آگاهی بیشتری در آینده یا یک زبان برنامه نویسی سطح بالایی را انتخاب و ادامه دهند یا همان زبان کیوبیسک را دنبال کنند . ناگفته نماند که همکنون نرم افزار QBasic64 با دستورات  و توابع پیشرفته امروزی  به کمک همان دستورات قدیمی  , نسل جدید زبان  Basic  را در دسترس همگان قرار داده است و ثابت کرده است که کیوبیسیک بر خلاف تصور هنوز از رده خارج نشده و بعنوان یک زبان برنامه نویسی محبوب همچنان به کار خود دارد  ادامه میدهد. 

نرم افزار کیوبیسیک نسخه  1.1فارسی کارنامک ,  همان کیوبیسیک نسخه 1.1 مایکروسافت است که فایل Help آن به فارسی ترجمه و تغییراتی در آن داده شده است . فایل Help کیوبیسیک شامل  تمامی  دستورات و توابع  و راهنمایی های لازم و پیامهای خطا  در طول برنامه نویسی میباشد.


دانلود کیوبیسیک فارسی کارنامک  



 ***********

برنامه کارگاه کیوبیسیک

برنامه کارگاه کیوبیسیک   قبل از تهیه و  بارگذاری   کیوبیسیک  فارسی  در وبلاگ  تهیه شده است . با توجه به امکانات بهتر و بیشتر در  کیوبیسیک فارسی  ,, بهتر است  از آن استفاده کنید.

با اجرای برنامه کارگاه کیوبیسیک نرم افزار NC  که نرم افزاری مدیریتی فایلها و فولدرهاست اجرا میشود .در پایین صفحه NC نوار شرح  وظایف کلیدهای F1 تا F10  نرم افزار NC وجود دارد .به فولدر KARNAMAK.BAS رفته و با زدن اینتر داخل آن بروید داخل این فولدر   یکی از فایلهای فایل BAS  وبلاگ کارنامک بنام ASCII.BAS  قرار داده شده است .

پیکربندی NC طوری تعریف شده است که با زدن اینتر روی هر فایل BAS مستقیما در نرم افزار QBASIC7 بارگذاری میشود . همچنین در محیط NC  با زدن F4 بر روی هر فایلی مستقیما در نرم افزار ویراستار PE2  بارگذاری میشود.

ویراستار PE2 

ویراستار PE2 قدرتمندترین ویراستار تحت DOS است  ; که در سال 1980  توسط شرکت IBM تهیه شده است . ویراستار PE2 یک فایل پیکربندی جانبی با فرمت Text بنام PE2.PRO دارد  که کاربر میتواند بر اساس نیاز خود  با درج دستورات (مخصوص خود PE2 ) ویراستار را  آماده کند.  فایل PE2.PRO موجود در این کارگاه  را در سال 1381 بر اساس نیاز برنامه نویسی و کارهای اداری بشکل قابل قبولی برای ایجاد جدولها و کپی دستورات و... طراحی کردم تا برنامه نویسی کیوبیسیک بسهولت انجام پذیرد.یادگیری و تسلط کافی بر تمامی دستورات PE2  زمان بر است .  برای شروع پس از  وارد شدن به محیط PE2  با زدن کلید ESC مکان نما از خط فرمان به محیط ویراستار  و با زدن مجدد کلید ESC مکان نما به خط فرمان باز میگردد. با زدن کلید F1   فایل راهنما شرح وظایف کلیدهای کنترلی F و با زدن کلید F10 ویراستار فارسی - انگلیسی میشود.در فولدر PE2  فایل DASTORAT.TXT شامل تمامی دستوارت اختصاصی PE2  به همراه اختصار دستورات میباشد.

در اینجا فایلهای BAS گذاشته شده برای دانلود همگی توسط این وبلاگ تهیه و اماده گردیده و همه انها برنامه های غیر گرافیکی هستند. ( در کیوبیسیک برنامه ها یا گرافیکی هستند یا متنی هستند.تفاوتشان به زبان ساده این است که در برنامه های متنی نمیتوان عکسی نشان داد و یا دایره و بیضی و خطوط منحنی رسم کرد)  نرم افزارهای مهرمند این وبلاگ نیز با همین دستورات نوشته شده اند .انشالله بتدریج به تعداد این فایلها برای دانلود اضافه  خواهد شد . در محیط ویندوز فایلهای دانلود شده Bas  را در مسیر   

C:\KARNAMAK_DosWin\WorkRoomQbasic\ROOM\KARNAMAK.BAS 

کپی کنید. 


توجه 1 : در محیط QBASIC با زدن کلید Shift-F1 راهنمای جامعی از دستورات به همراه مثال وجود دارد

توجه 2 : هنگام  تایپ دستورات Qbasic  با بردن مکان نما زیر هر دستوری  و زدن کلید F1 توضیحات و مثال مربوط به آن دستور خواهد آمد.

توجه 3 : در فولدر BAS درون  نرم افزار QBASIC7  تعداد 52 فایل BAS سایر  برای مثالهای مختلف  وجود دارند.

توجه 4 :  فایلهای Bas  در فولدر KARNAMAK.BAS  و سایر فولدرهای دیگر  را فقط با کلید F5 میتوان تفسیر کرد. برای  ساختن فایل exe باید فایل  Bas را به داخل فولدر Qbasic7  انتقال داده و در انجا این عمل را انجام دهید.

توجه 5 : دقت کنیدکه  برای  save کردن فایلهای BAS در محیط QBASIC  فایلها با دو فرمت باینری و تکست میتوان ذخیره کرد.فرمت باینری در Pe2  قابل ویرایش نیست و همیشه سعی کنید با فرمت Text فایلها را ذخیره کنید.

یادگیری  نرم افزارهای  NC و PE2 و QBASIC همانند یاد گرفتن  دوچرخه سواری نیاز به تمرین و صبر دارد .

دانلود برنامه کارگاه کیوبیسیک 


نرم افزار مجموعه نرم افزارهای قدیمی برنامه نویسی بیسیک 

 در این برنامه مجموعه ای از هفت نرم افزار برنامه نویسی بیسیک تحت داس و نرم افزار NC جهت مدیریت فایلهای در آنها میباشد.این برنامه قابل اجرا در ویندوزهای 32 و 64 بیتی بوده  و منو انتخاب نرم افزارها و راهنمای استفاده از برنامه آن به دو زبان فارسی و انگلیسی است.  

دانلود مجموعه  نرم افزارهای  برنامه نویسی بیسیک 


آموزش Qbasic با فایلهای Bas

تعداد : 12


آشنایی با دستور DO/LOOP با نمایش کدهای اسکی حروف 


فانکشن تایپ حروف فارسی   


فانکشن تایپ حروف اعداد 


تعریف وظایف کلیدهای کنترلی  F1  تا  F10  


آشنایی با دستور حلقه DO/LOOP با تعریف کلیدهای کنترلی  


کاربرد دستور MID  


موتور چهار زمانه   


 ارقام  عددی  و متنی - با مثال چهار عمل اصلی    


 ساز ارگ     


نوشتن و خواندن اطلاعات از فایل با مثال دفترچه تلفن      


نوشتن و خواندن فایل اطلاعاتی       



 زیرنویس فارسی و انگلیسی       



اخیرا نرم افزار برنامه نویسی  Qbasic جدیدی بنام  QB64 تحت سیستم عاملهای ویندوز 64 و 32 بیتی و همچنین سیستم عاملهای لینوکس و مک  طراحی و ساخته شده است که  بسیاری از فایلهای Bas  قدیمی را در آنها با اندکی تغییر قابل  اجراست . جهت دانلود ,و اطلاعات بیشتر با کلیک تصویر  زیر  به سایت QB64.org مراجعه فرمایید.